محمد وسیم ذکا؛ مهرداد صدر آرا؛ حمید رضا رضایی کلیدبری
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی محرکهای اعتما بر مؤسسات مالی پرداخته است. پژوهش حاضر با استفاده یک رویکرد کتابخانهای، که از طریق بررسی ادبیات موجود مطالعات کتابخانهای انجام شده است که در این راستا پژوهشهای پیشین که با موضوع پژوهش مرتبط بودند، شناسایی و مورد بررسی قرار گرفتند و بعد از تحلیل یافتههای پیشین، نتایج این بررسیها نشان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی محرکهای اعتما بر مؤسسات مالی پرداخته است. پژوهش حاضر با استفاده یک رویکرد کتابخانهای، که از طریق بررسی ادبیات موجود مطالعات کتابخانهای انجام شده است که در این راستا پژوهشهای پیشین که با موضوع پژوهش مرتبط بودند، شناسایی و مورد بررسی قرار گرفتند و بعد از تحلیل یافتههای پیشین، نتایج این بررسیها نشان میدهد محرکهای مختلف اعتماد در پنج گروه طبقهبندی میشوند: عوامل اقتصادی (مانند بحرانهای مالی)، رفتار و ویژگیهای مؤسسات مالی، ویژگیهای مصرفکننده (مانند ویژگیهای جمعیتی، سواد مالی و دیدگاههای اقتصادی و سیاسی آنها). نتیجه میگیریم که تمایز بین مؤسسات مالی مختلف مانند بانکها، شرکتهای بیمه و صندوقهای بازنشستگی مهم است. از آنجایی که این مؤسسات مدلهای تجاری بسیار متفاوتی دارند، محرکهای اعتماد به بانکها، شرکت های بیمه و صندوق های بازنشستگی متفاوت است. بیشتر تحقیقات در مورد اعتماد به مؤسسات مالی بر بانکها متمرکز شده است. هیچ مطالعهای وجود ندارد که همه این محرکهای بالقوه را به طور همزمان در نظر بگیرد. با در نظر گرفتن این هشدار، به نظر میرسد که اعتماد به وضعیت اقتصادی بستگی دارد. اعتماد به صورت دورهای رفتار میکند و تحت تأثیر بحرانهای مالی منفی است. علاوه بر این، رفتار مؤسسات مالی نیز مهم است.